Pagina's

24 juli 2017

Hedwig Zeedijk - Gids naar de ziel van Rome



**

Bijna twintig jaar lang werkte en leefde journaliste Hedwig Zeedijk in Rome. In het VRT-journaal kwam ze regelmatig toelichting geven bij onder andere de strapatsen van Berlusconi. Zeedijk heeft nu een boek uit over de tweede liefde van haar leven (na haar man): de eeuwige stad Rome.

Roma, una vita non basta: met die melancholische waarheid - dat één leven niet volstaat voor de Eeuwige Stad - zal ik moeten leven. Maar tijdens dit leven heb ik wel het voorrecht zo veel mogelijk van de stad en haar ziel in mij op te nemen. Ik zal ze nooit helemaal kunnen vastgrijpen, maar mag ze wel voorzichtig aaien.

Dat Zeedijk haar hart verloren heeft in Rome willen we best geloven. Alleen blijkt dat niet echt uit het boek: een soort van gids over alles wat Rome en de Romeinen aanbelangt. Er zijn hoofdstukken over eten, over sport en over godsdienst. Sommige delen zijn best bruikbaar voor de toerist die wat meer wil zien of beleven dan het Colosseum: een jaarkalender, adressen van goede pizzeria's, of een overzicht van onder de grond verborgen schatten. Al zal je als bezoeker soms nog opzoekingswerk hebben. Bij de Mithrastempel onder Circus Maximus bijvoorbeeld, staat het adres vermeld, en verder enkel "Vier maanden van te voren reserveren. Gids verplicht." Een website vermelden lijkt dan toch een kleine moeite.

Als ik een gok zou moeten doen naar Zeedijks grootste interesses, zou ik zeggen taal en eten. De stukjes over het Romeinse dialect en de volksverhalen zijn amusant, en adresjes voor een lekker ijsje zijn altijd welkom. Maar aan de andere kant lijken de pagina's over de twee voetbalploegen of over de beroemde filmmakers van Rome letterlijk overgenomen van Wikipedia. Veel info over de stad Rome, maar de passie is ver te zoeken.

Gids naar de ziel van Rome van Hedwig Zeedijk verscheen bij Davidsfonds Uitgeverij in 2017.
271 blz, isbn 9789059087484

Geen opmerkingen: