Pagina's

29 augustus 2005

Bavo Dhooge - Star



Wie? Bavo Dhooge (1973) is zowat de grappigste schrijver van Vlaanderen.

Wat? Een moord op het filmfestival van Gent.

Genre: komische thriller

Sterren: ****


Ik zat in de grootste zaal van cinema Decascoop naar de aftiteling van de openingsfilm te kijken en zag dat ik nergens vermeld werd. Zoals gewoonlijk hadden ze mij over het hoofd gezien. Ik had nochtans een rolletje bemachtigd in de eerste scène, die zich afspeelde in de Sint-Pietersabdij. Aanvankelijk kreeg ik twee flarden dialoog, maar verzandde algauw in een monoloog vol wisecracks met een onvervalst Gents accent, dat moest worden ondertiteld. Toen degradeerde ik tot figurant. Ik werd een lijk. Maar ik deed te hard mijn best om er mysterieus en complex uit te zien en ten slotte knipten ze me volledig weg en hielden ze enkel nog mijn mouw over. Het was gelukkig wel de mouw van mijn beste pak.


Recensie: Ik moet allereerst mijn excuses overmaken aan de heer Dhooge. Al drie jaar staat zijn debuutthriller Smak op mijn rek te wachten om gelezen te worden, en het wilde er maar niet van komen. Onlangs kreeg ik via Crimezone Star in handen, en pas nu blijkt wat ik al die tijd gemist heb. Toegegeven, het leesplezier is voor een deel te danken aan de voor mij zo bekende Gentse plekjes, maar ook zonder enige geografische voorkennis is Star een boek om van te smullen. Detective Pat Somers, door schrijver Herman Brusselmans ingeschakeld om uit te zoeken wie zijn laatste Guggenheimerboek naspeelt, inclusief moorden, is zonder meer de beste detective die in Vlaanderen al het licht heeft gezien. Somers is de kampioen van de wisecracks en de recordhouder oneliners. Dat ik hier mijn toevlucht moet nemen tot Engelstalige termen bewijst hoezeer dat een zeldzaamheid is in Vlaanderen. Tegen Somers kan zelfs een Brusselmans, vooral gekend als karikatuur van zichzelf, niet op (het helpt dat laatstgenoemde in Star bij momenten nogal braaf overkomt, té braaf). Bovendien vertelt Dhooge een keurig verhaal met een verrassend en ongewoon einde. Dus doe me een lol, en pik Star ergens op. Of om het op zijn Gents te zeggen: tesaanhulder! Zegtdakketkikugezaaden.

Meer van Dhooge: Showtime - Speeltijd - Spiegels
Links: zijn eigen website - Genootschap van Vlaamse Misdaadauteurs - Davidsfonds - Abimo
Google Maps: Pat Somers op de wereldkaart

Star van Bavo Dhooge werd uitgegeven door Davidsfonds in 2005. ISBN 9063065132.

Geen opmerkingen: