Pagina's

2 maart 2005

Andrea Camilleri - Het uitstapje naar Tindari


De commissaris zag ze al lopen, de twee oudjes, door de nacht, voor iemand uit die hen onder schot hield. Ze waren vast over stenen gestruikeld, ze hadden zich pijn gedaan, maar ze moesten elke keer weer opstaan en verder lopen, waarschijnlijk geholpen door een paar trappen van hun beulen. En natuurlijk hadden ze zich niet verzet, ze hadden niet geroepen, verstomd, verstijfd als ze waren door het besef van hun naderende dood. Een ware kruisweg, die dertig meter.

***

Een vermist koppel en een vermoorde jongeman. Twee ogenschijnlijk losstaande feiten, ware het niet dat beiden in hetzelfde appartement woonden. Commissaris Montalbano zet zijn tanden in de zaak en laat niet los. Zelfs de plaatselijke maffiabaas kan hem niet van zijn stuk brengen.
Het uitstapje naar Tindari was enkele jaren geleden het eerste boek dat ik las van de Siciliaan Andrea Camilleri. Ik was meteen verkocht. Kan het ook anders, met zo een kleurrijke personages als commissaris Montalbano en zijn agenten? Met een vlot, onderhoudend en spannend verhaal? Met de grappigste dialogen ooit uitgesproken in een thriller? Ik dacht het niet. Intussen las ik tien andere Camilleri's en ben ik fan voor het leven. Dit voorjaar verschijnt de nieuwe Montalbano. Maar mama mia, waarom moet dat zo lang duren?

Lees meer over Camilleri bij Italibro.

Het uitstapje naar Tindari van Andrea Camilleri - oorspronkelijke titel La gita a Tindari - verscheen bij Serena Libri in 2001, vertaald uit het Italiaans door Pietha de Voogd en Mieke Geuzebroek.
isbn
9076270155

Geen opmerkingen: