Pagina's

5 juli 2012

De stedenverzamelaar



Het Rome van Fellini, wolvin en Vestaalse maagd, aristocratisch, haveloos, zwaarmoedig, clownesk, was een zielloze stad geworden. Een Rome zonder wolvin, een Rome zonder de macht van die vier tieten die het tot moeder aller moeders hadden gewijd.
(fragment uit Het andere Rome van Stefania Nardini)

***

Uitgeverij Serena Libri heeft de gewoonte in elke uitgave al haar tot nu toe uitgebrachte titels op een rijtje te zetten. Als ik goed tel, zijn dat er zestig sinds 1997. Een tweede telling leert dat ik er daarvan vierenveertig gelezen heb (of toch minstens in de boekenkast staan heb). Ik denk dat ik daarmee een Serena-fan genoemd kan worden.

Na vijftien jaar en zestig titels was het tijd voor iets speciaals, moet uitgeefster Annaserena Ferruzzi gedacht hebben toen ze aan De stedenverzamelaar begon. Het werd een bundel van twintig verhalen van evenveel schrijvers over hun eigen stad. Verschillende verhalen waren tot nu toe onuitgegeven. Alessandro Perissinotto bijt de spits af in Turijn om vervolgens via Caterina Bonvicini's Bologna en Diego De Silva's Salerno af te zakken naar Siciliƫ met Elvira Seminara en Giorgio Vasta.

Zoals dat gaat met verhalenbundels spreekt het ene verhaal je al meer aan dan het andere. Volgens mij hoort Perissinotto's Naked sushi tot het beste van het boek, want ik kan ook zijn boeken wel waarderen. Aan de andere kant bevestigt Lagioia wat ik na zijn Breng alles terug naar huis ook al wist: ik lust 'm niet. Maar over het algemeen is de kwaliteit van de verhalen goed tot zeer goed. De stedenverzamelaar is een mooie jubileumuitgave. Serena Libri mag er gerust nog eens vijftien jaar bijdoen.

De stedenverzamelaar werd samengesteld door Annaserena Ferruzzi en verscheen bij Serena Libri in 2012, vertaald uit het Italiaans door diverse vertalers.
307 blz, isbn 9789076270715

Geen opmerkingen: