Pagina's

18 september 2016

Jo Nesbø - Bloed op sneeuw



***

Na een lange reeks thrillers rond Harry Hole gooit de Noorse sterauteur Jo Nesbø het over een andere boeg: geen vuistdikke thrillers meer waarin een getormenteerde speurder klappen krijgt, maar letterlijk en figuurlijk lichter werk. In Bloed op sneeuw krijgt huurmoordenaar Olav het zwaar te verduren wanneer hij van de plaatselijke drugsbaas de opdracht krijgt diens vrouw om te brengen.

Het expediëren zelf was niet zo ingewikkeld. Waarschijnlijk makkelijker dan de andere klussen die ik had gedaan. En dat ze moest sterven was ook geen probleem: zoals gezegd ben ik van mening dat mensen - man of vrouw - de consequenties van hun fouten moeten accepteren. Waar ik me meer zorgen over maakte was wat er daarna zou gebeuren. Dan zou ik de man zijn die de vrouw van Daniël Hoffmann had geëxpedieerd.

Olav ziet maar één uitweg uit de impasse, en dat is als eerste toeslaan, voordat Hoffmann hém aanpakt. Bloed op sneeuw voelt aan als series genre Lillehammer of Fargo. Bloederig, maar met (zwarte) humor gebracht, met een onvermijdelijke femme fatale in een glansrijke bijrol. Leuk nieuw werk van Nesbø, net als overigens het tweede deel in de reeks.

Bloed op sneeuw van Jo Nesbø - originele titel Blod på snø - verscheen bij Cargo in 2015, vertaald uit het Noors door Annelies de Vroom.
185 blz, isbn 9789023493884

Geen opmerkingen: