Pagina's

3 augustus 2007

Mari Jungstedt - interview

Langs zandige kusten en kalksteenriffen

De Zweedse schrijfster en televisiejournaliste Mari Jungstedt heeft inmiddels vijf thrillers op haar naam staan. Deel 3, De goden verzoeken, verschijnt half augustus bij uitgeverij Signature. Hoofdrolspelers zijn opnieuw politieman Anders Knutas, journalist Johan Berg, en natuurlijk het mooie Gotland, waar natuur en cultuur elkaar ontmoeten.

"Ik hou van Gotland"

'Een zeer belangrijk, zelfs cruciaal element, is de omgeving.' Mari Jungstedt verloor haar hart op Gotland, een flink uit de kluiten gewassen eiland in de Oostzee. 'Ik hou van Gotland. Ik ken het ook erg goed: mijn man is er geboren en we hebben er een zomerhuis. Mijn kinderen hebben er maar liefst 28 neven en nichten. Het is een heel mooi eiland. Overal zie je de geschiedenis tot leven komen. De muur rond de hoofdstad, Visby, dateert van de dertiende eeuw. Er zijn de ruïnes middenin de stad en de dom. Daarrond, verspreid over het hele eiland, vind je niet minder dan 92 kerken, verschillende archeologische vindplaatsen, zuilen van steen uit de ijstijd, enzovoort. En dat allemaal middenin de woestenij, tussen de uitgestrekte weilanden waar schapen grazen tussen de lage bomen, met aan de kust uitgestrekte zandige stranden afgewisseld met kalksteenriffen.' Het eiland blijkt ook een belangrijke inspiratiebron voor Jungstedt. 'Gotland is perfect om er moorden te situeren. Het ligt volkomen geïsoleerd van het vasteland, een beperkte oppervlakte omgeven door kilometers water. Iedereen kent iedereen. Het is een heel opwindend gevoel, zo ingesloten te zijn als op Gotland.' Toch is het niet allemaal peis en vree op Zwedens grootste eiland. 'Er zijn veel moeilijkheden. Het is moeilijk aan een goede job te geraken. De mensen drinken meer, zijn zwaarlijviger en roken meer dan elders in Zweden. En dit is op-en-top platteland: de bevolking is lang niet zo ruimdenkend als bijvoorbeeld in Stockholm. Gelukkig hebben veel toeristen Gotland ontdekt. Zonder het toerisme zou Gotland een doods gebied zijn.'

De psychologie die mensen tot misdaden drijft

Jungstedt schrijft nu al een kleine vijf jaar thrillers. Daarvoor was ze een hele tijd journaliste. 'In mijn achterhoofd wist ik altijd al dat ik een boek wilde schrijven. Maar nadat ik afgestudeerd was reisde ik eerst de wereld rond. Ik werkte als tourgids, plukte druiven in Frankrijk, verbleef twee jaar in de States, werkte als dienster en als model. Toen ik eindelijk werd toegelaten tot de school voor journalistiek in Stockholm – het is zeer moeilijk om daar binnen te geraken - was ik al 28. Ik dacht toen dat ik snel zou beginnen schrijven, maar neen. Ik kreeg meteen jobs aangeboden op radio en televisie, en werd niet veel later aangenomen als vast nieuwsanker op de nationale zender. Ik werkte daar tien jaar voor ik begon te schrijven. Ik heb altijd van misdaadboeken en mysteries gehouden en ik vond het een grote uitdaging om te zien of ik ook een zodanig boeiend verhaal kon schrijven dat je niet kan stoppen met lezen. Ik hou ook van de verhaalopbouw van een misdaadboek. Er zit vaart in, het verhaal evolueert snel van één punt door naar het einde. Ik hou van actie, en ik ben erg geïnteresseerd in politiewerk. Maar het belangrijkste is misschien wel de psychologie die mensen ertoe drijft de ergste misdaden te begaan.'

Archeologie

De goden verzoeken, Jungstedts derde thriller, verschijnt bij uitgeverij Signature in augustus. 'Een idee voor een thriller begint altijd met een beeld in mijn hoofd. Het idee voor De goden verzoeken kwam bij me op toen ik een archeologische site bezocht. Ik kwam bij een groep archeologen die een veld uit de vikingtijd blootlegden dicht bij mijn zomerhuis. Gotland is een goudmijn als het op vikingschatten aankomt. Er zijn al 700 zilverschatten gevonden, en elk jaar vinden ze er nog wel één bij. Enkele jaren geleden waren er grote problemen met goudzoekers die naar hier kwamen, vooral uit Engeland. Nu is daar veel meer controle op, en zijn er beperkingen ingesteld op het gebruik van bepaalde toestellen.' Ook opvallend: in De goden verzoeken vinden twee meisjes het lijk van een paard, het hoofd afgesneden. 'Neen, het idee kwam niet van The Godfather, al hou ik wel van maffiafilms. Het idee kwam van de Oud-Noorse mythologie, waarin wel eens als bedreiging een paardenhoofd op een houten paal voor iemands huis werd geplaatst.'

Knutas en Berg

De hoofdpersonen in De goden verzoeken, zoals in al haar boeken, zijn Anders Knutas en Johan Berg, allebei mannen. 'Dat is toeval. Ik zag 'mijn' politieagent als een man, en ik zag de journalist als een man. Maar er is natuurlijk ook een belangrijke rol weggelegd voor een vrouw, Emma Winarve.' Ziet Jungestedt overeenkomsten tussen journalist Berg en zichzelf? 'Ja en neen. Johan kan best egoïstisch zijn en niet altijd even sympathiek. Maar ik kom wel met hem overeen in ethische zaken. Hij is zeer voorzichtig wanneer hij de naasten van de slachtoffers interviewt. Dat levert hem ook wel eens problemen op met zijn baas. Ik ben er zelf goed in mensen aan het praten te krijgen, dus dat hebben we ook gemeen. Ik gebruik net als Berg graag mijn tien jaar ervaring als tv-journalist. Een belangrijk punt is de complexe relatie tussen de politie en journalisten. Journalisten moeten opletten voldoende onafhankelijk te blijven van de politie. Niet alleen berichten over wat de politie zelf vrijgeeft. Dat ondervind ik ook in mijn werk.'

De stervende dandy

Ook Jungstedts volgende boek zal worden vertaald. 'De stervende dandy speelt zich af in de kunstwereld, deels op Gotland en deels in Stockholm. The dying dandy is een van Zwedens meest bekende schilderijen. Ik kreeg het idee voor dit boek met het schilderij in mijn hoofd. Ik begon de research en vond zeer interessante banden tussen de schilder, Nils Dardel, en Gotland. Bleek zelfs dat hij The dying dandy schilderde op Gotland. Ik had daar geen idee van toen ik aan het boek begon.
Het boek speelt zich af in de winter en in het begin wordt een bekende galeriehouder dood aangetroffen, hangend in de grootste poort in de muur rond Visby. Wanneer ook nog het schilderij wordt gestolen uit een kunstmuseum in Stockholm blijkt er een verband te bestaan tussen de diefstal en de moord. Een zeer opwindend verhaal!'

En ook na De stervende dandy houdt het niet op. In Zweden is intussen I denna ljuva sommartid verschenen, naar een bekend Zweeds lied. De plaats van de actie is deze keer Gotska Sandön, een klein eilandje ten noorden van Gotland. Genoeg om naar uit te kijken, dus. Intussen kunnen we alvast genieten van De goden verzoeken.


Lees ook: De goden verzoeken verschijnt bij Signature op 13 augustus 2007. Lees hier alvast de recensie.
Google Maps: Gotland en De goden verzoeken op de wereldkaart

De goden verzoeken - oorspronkelijke titel Den inre kretsen - van Mari Jungstedt komt uit bij Signature in augustus 2007, vertaald uit het Zweeds door Neeltje Wiersma. Ca. 272 pagina's, isbn 9789056722395.

Geen opmerkingen: