Pagina's

15 augustus 2007

William Lashner - De verliezers




Wie? William Lashner (Philadelphia, 1956) onderbrak zijn advocatencarrière voor het schrijven van legal thrillers.

Wat? Een cynische advocaat, een beroepskankeraar en een spektakeltandarts.

Genre: rechtbankthriller

Sterren: ***


Ik nam een flinke slok. Het was verleidelijk om François in zijn cel te laten wegrotten, dat zeker. Maar ik had al zo weinig houvast in mijn leven, en mijn plicht tegenover mijn cliënten was ongeveer het enige waarop ik blind kon varen.
'Nee,' zei ik. 'Als ik eenmaal voor iemand werk, ben ik net een bloedzuiger. Misschien kost het je al je bloed, maar je raakt me niet meer kwijt.'
'Goed,' zei ze. 'Je bent een klootzak, Victor, maar wel een verdomd goede advocaat.'


Recensie: Victor Carl is een klootzak, maar wel een verdomd goede advocaat. Beide eigenschappen komen hem uitstekend van pas bij de verdediging van François Dubé, veroordeeld voor de moord op zijn vrouw Leesa. Victor doet het uiteraard alleen voor het geld: de man lijkt hem zo schuldig als wat. Maar waarom zou dat een goede verdediging in de weg moeten staan? En toch, merkt een van de andere personages op, is dat cynisme zo duidelijk een façade. Dat blijkt ook wel uit de pro-Deozaken die Victor aanneemt, zoals optreden als advocaat van de vierjarige Daniel, een taak die hij zeer ter harte neemt, en waarin hij regelmatig op het goede spoor wordt gezet door Horace T. Grant, beroepskankeraar en voor Victor een geduchte tegenstander in het spuien van kwinkslagen en oneliners. Het is moeilijk uit te maken wie de grappigste van de twee is. Misschien loopt nog een derde met die prijs weg: dokter Bob Pfeffer, een tandarts die het als zijn taak ziet de wereld te verbeteren terwijl hij een droog wortelkanaal onder handen neemt met een zalfje dat naar oorsmeer ruikt. Auteur William Lashner brengt leven in de anders zo droge wereld van de rechtszalen. Een heerlijk boek vol humor voor een luie zomerdag. Als je tenminste niet vies bent van een gapende tandvleeswonde meer of minder.

Links: Lashners eigen site - AW Bruna
Google Maps: De verliezers op de wereldkaart

De verliezers van William Lashner - oorspronkelijke titel Falls the Shadow - werd uitgegeven door AW Bruna in de zomer van 2007, in een vertaling van Jan Smit. 407 pagina's, isbn 9789022991411.

Geen opmerkingen: