Pagina's

1 oktober 2007

Anne Holt - Wat nooit gebeurt




Ze wist niet meer hoeveel mensen ze had vermoord. Dat was ook niet belangrijk. In de meeste beroepen was kwaliteit belangrijker dan kwantiteit. Dus ook in dat van haar, hoewel de kick die ze kreeg bij een originele aanpak in de loop der jaren wel iets van zijn glans had verloren.

***

Een moordenaar heeft het gemunt op bekende Noren. Eerst een tv-presentatrice, daarna een politica. Inspecteur Yngvar Stubø, net vader geworden, leidt het onderzoek. Hij krijgt hulp van zijn vrouw, Inger Johanne Vik, een onofficiële profiler. De moorden lijken perfect: het ontbreekt volledig aan sporen. Maar Vik en Stubø zetten door, ook als ze zelf in gevaar dreigen te komen.

De Noorse oud-minister van justitie Anne Holt schrijft al jaren thrillers. Met haar Blinde godin en Hittegolf was ze bij de pioniers van de moderne Scandinavische misdaadroman in Nederland en Vlaanderen. Veel van haar Noorse en Zweedse collega's zijn haar intussen gevolgd, maar Holt blijft ook zelf haar mannetje staan. Wat nooit gebeurt is daar een mooi voorbeeld van. Holt combineert een goed verhaal met een sterke nadruk op de personages, in dit geval het prille gezinnetje van Yngvar en Inger Johanne. Jammer dat de spanning wat achterwege blijft, een vaststelling die nog versterkt wordt door een kleine anticlimax in de plot. Wat nooit gebeurt is zeker een geslaagd boek, maar meer valt er ook niet over te zeggen.



Wat nooit gebeurt van Anne Holt - oorspronkelijke titel Det som aldri skjer - verscheen bij De Bezige Bij | Cargo in het najaar van 2007, vertaald uit het Noors door Annemarie Smit. 380 pagina's, isbn 9789023426288.

2 opmerkingen:

Laura Roest zei

Ik vind dit eerlijk gezegd een ongelofelijk spannend boek. Ik lees het nu voor de tweede keer, maar het blijft boeiend. Al vind ik de plot ook wel erg flauw en ongeloofwaardig. Naar mijn mening is het de beste Holt tot nu toe, en ik heb ze allemaal gelezen.

Marleen zei

Ik vond dit een super goed boek.Het was het eerste boek wat ik an Anne Holt ben gaan lezen maar ik heb nu meer boeken van haar gehaald en tot nu toe ben en blijf ik enthousiast.
Over deze boek ik vond het einde heel spannend en verassend.