Pagina's

2 maart 2008

Stephen Fry - Speelbal




Wat? Een speelbal van het lot.

Wie? Stephen Fry (1957) is acteur, tv-presentator en romanschrijver.

Genre: spannende roman

Sterren: ***


'Toen ik van jou aan het bevallen was,' zei Philippa, 'heb ik mijn ontlasting laten lopen. Jarenlang heb ik me afgevraagd of de vroedvrouw misschien in de verwarring per ongeluk het kind had doorgetrokken en mij mijn eigen, in een laken gewikkelde stront in de armen heeft gedrukt. Nu weet ik het zeker.'


Recensie: Ned Maddstone is, zelfs al op zeventienjarige leeftijd, het toppunt van de Britse gentleman. Hij spreekt met twee woorden, is niet onknap en de populairste op school. Maar dat op zich kan genoeg zijn om wrevel en weerstand op te wekken. Zoals bij de neef van zijn vriendin Portia, die ook verliefd op haar is. Of zijn vermeende vriend Ashley, die van mindere afkomst is, en diens maat Rufus Cade, die nog niet eens de aanblik van Ned kan verdragen. De drie willen Ned een lesje leren, en planten een zakje wiet in zijn jaszak. Hadden ze geweten welk een noodlottige serie van gebeurtenissen ze daarmee in gang zetten, ze zouden allicht twee keer hebben nagedacht. Na een aanvaring met de Secret Service komt Ned in een Zweeds krankzinnigengesticht terecht, waar hij besluit wraak te nemen op zijn tegenstanders.

Stephen Fry, ook bekend als acteur en tv-presentator, weet altijd te verrassen met inventieve verhalen, waarin hij net iets verder gaat dan wat als een normale gang van zaken kan beschouwd worden. Zijn personages zijn ook in Speelbal heerlijk eigenzinnig, zoals de intellectueel onovertroffen Babe, die Ned in het gekkenhuis onder zijn hoede neemt. Fry's gekende oneliners zijn niet zo talrijk als in zijn andere boeken, maar Speelbal is niettemin een leuk, eigenzinnig en heerlijk ontspannende spannende roman.

Meer van Stephen Fry: Geschiedenis maken
Links: The Adventures of Mr Stephen Fry - Wikipedia - IMDB - Fry Control - De Bezige Bij - recensies van Humo en Verantwoord Tijdverlies

Speelbal van Stephen Fry - oorspronkelijke titel The Stars' Tennis Balls - werd uitgegeven door Uitgeverij Thomas Rap in 2001, vertaald uit het Engels door Paul van den Hout. 351 pagina's, isbn 9060057279.

Geen opmerkingen: