Pagina's

7 september 2008

Bart Debbaut - Scherven




Wat? In de kop van de seriemoordenaar.

Wie? Bart Debbaut (1971) is een bankier uit Zoutleeuw.

Genre: thriller

Sterren: ***


Ik wil niet langer uitgeperst worden. Ik wil die ellende niet opnieuw ondergaan. Daarom zal ik me met hand en tand verzetten tegen het complot dat tegen me is opgezet. Tegen die fluisterende stemmen die mijn leven binnendringen en me een richting willen uitsturen die me zal doen verdwalen.


Recensie: Wat gaat er om in het hoofd van een seriemoordenaar? Bart Debbaut vraagt het zich af in zijn debuutthriller Scherven. Stap voor stap laat hij de lezer het motief ontdekken voor de moordenreeks rondom Leuven. De moordenaar komt daarbij zelf uitgebreid aan het woord. Minpuntje is een kleine overdaad aan hersenkronkels: een getallenfetisj, een bijbelobsessie, achtervolgingswaanzin,... Het had iets minder mogen zijn. Niettemin een psychologisch goed uitgebouwde en verrassende plot.

Zo origineel als Debbaut is door in het hoofd van de moordenaar door te dringen, zo kleurloos lijkt het politieteam dat de moorden moet oplossen. De spanningen in het team, de jonge spring-in-'t-veld die zich moet bewijzen, een ontluikende romance op het werk, de vijandige onderzoeksrechter: we lazen het al eerder. Conclusie: goed verhaal, overwegend vlot geschreven, maar toch liever wat meer schwung in het politieteam. Verdienstelijk debuut.

Links: Debbauts eigen site - recensie van crimezone.nl
Google Maps: Scherven op de wereldkaart

Scherven van Bart Debbaut verscheen bij Kramat in september 2008.
223 pagina's, isbn 9789079552023

Geen opmerkingen: