Pagina's

12 oktober 2008

Ron Leshem - Als er een paradijs bestaat




Wat? Bommen en granaten in Libanon.

Wie? Ron Leshem (Tel Aviv, 1976) is een Israëlische journalist.

Genre: oorlogsroman

Sterren: ****


Ik ben volledig bij mijn verstand, dat is wel in orde. Ik heb geen shell-shock. In dit land van ons ben ik niet de enige die op eenentwintigjarige leeftijd het lichaam van een onthoofde kameraad vastgehouden heeft. Je kunt bijna zeggen dat dat hier vanzelfsprekend is, om zoiets vast te houden. En met grote pijn, met de hand op het hart, zal ik prijsgeven wat mijn opvatting daarover is, en dat is beslist niet de populairste: tenzij er ondertussen vrede heerst, zou ik willen dat mijn zoon hetzelfde meemaakt als ik heb meegemaakt; de uitdagingen, de pijn en de angst.


Recensie: 'Welkom. Als er een paradijs bestaat, dan ziet dat er zo uit als hier. Als er een hel bestaat, dan voelt die zoals hier.' 'Hier', dat is kamp Beaufort, tot rond de eeuwwisseling een vooruitgeschoven post van het Israëlische leger op Libanees grondgebied. Bedoeling was een buffer te vormen tussen de vijand en de dorpen van Noord-Israël. Als er een paradijs bestaat vertelt over het leven in dat kamp, zoals ervaren door Liraz 'Erez' Librati en zijn soldaten. Het is een verhaal over kameraadschap, met Erez' manschappen die elkaar door dik en dun steunen, die flauwe grappen met elkaar uithalen, die samen rouwen als een van hen sneuvelt. Een verhaal dat niet de politiek maar de soldaat centraal stelt, die vloekt over een gebrek aan steun wanneer de antioorlogsbeweging weer eens actie voert. Een verhaal waarin de twijfel alsmaar groter wordt. De terugtrekking wordt gepland, maar waarom moet het leger dan nog zes maanden lang volhouden? Als er een paradijs bestaat is een aangrijpend en confronterend verhaal van aan het front. Niet zozeer een politieke geschiedenis, maar het leven zoals het is: soldaten in oorlog.

Links: wikipedia (Engels) - Uitgeverij J.M. Meulenhoff
Google Maps: Als er een paradijs bestaat op de wereldkaart

Als er een paradijs bestaat van Ron Leshem - oorspronkelijke titel Im Yesh Gan Eden - verscheen bij uitgeverij J.M. Meulenhoff in september 2008, vertaald uit het Hebreeuws door Sylvie Hoyinck.
367 pagina's, isbn 9789029080286

Geen opmerkingen: