Pagina's

2 augustus 2009

J.M. Coetzee - Wachten op de barbaren




Wat? De rand van het land.

Wie? J.M. Coetzee (Kaapstad, 1940) is Nobelprijswinnaar literatuur.

Genre: roman

Sterren: ****


Pijn is waarheid; al het andere is aan twijfel onderhevig. Dat steek ik op van mijn gesprek met kolonel Joll, die ik in mijn fantasie met spits toelopende vingernagels, lila zakdoeken en slanke voeten in soepele schoenen voortdurend zie lopen in de hoofdstad waarnaar hij met duidelijk ongeduld terugverlangt, en ik zie hem in de gangen van de schouwburg tussen de bedrijven door tegen zijn vrienden smiespelen.


Recensie: 'Voordat u kwam waren er geen grensconflicten', zegt de oude magistraat tegen de legercommandant die de rust in deze uithoek van het land komt herstellen. Of was er helemaal geen sprake van onrust? Wanneer wordt een buurman een bedreiging? Waar ligt de grens? En als het tot een gewapend treffen komt, wie is dan de strijd begonnen? Brandend actuele vragen, verpakt in een verhaal over een duif in een fort aan de grens, geconfronteerd met haviken uit de hoofdstad. De magistraat toont zijn menselijke kant, en dat wordt hem niet in dank afgenomen.

Links: wikipedia

Wachten op de barbaren van J.M. Coetzee - oorspronkelijke titel Waiting for the Barbarians - verscheen bij Cossee in 2002, vertaald uit het Engels door Peter Bergsma.

Geen opmerkingen: