Pagina's

18 oktober 2009

Philip Huff - Dagen van gras




Wat? Een moeilijke jeugd.

Wie? Philip Huff (1984) studeerde filosofie en geschiedenis.

Genre: roman

Sterren: **


Maar goed, de Thorbeckehof, Anna, de adolescentenkliniek in Den Dolder, mijn medicijnen: daar ben ik nog lang niet. Want ik ben bij het begin; ik begin bij het begin. En het begin is: ik heet Ben.
Ik ben Ben.
Ben ben ik.
Ik ben begonnen.


Recensie: Philip Huff schreef al een handvol verhalen voor diverse bladen; Dagen van gras is zijn romandebuut. Ben van Deventer vertelt erin over zijn jonge jaren op landgoed Weldra. Hij is op dat moment nog maar achttien, maar hij heeft wel al een en ander meegemaakt. Na de scheiding van zijn ouders en toenemend drugsgebruik is hij in een ontwenningskliniek terechtgekomen. Ben kijkt terug op zijn jeugd en herinnert zich de gelukkige jaren met jeugdvriend Tom aan zijn zij.

Huffs stijl kenmerkt zich door een overmaat aan 'zoals ik al eerder zei' en 'man, op die schaakproblemen kon ik mezelf echt kapot kijken.' Het past misschien bij Bens jeugdige leeftijd, maar te veel is ook niet goed. Inhoudelijk is Dagen van gras ook al niet zeer origineel. Het verhaal meandert verder langs een gebroken huwelijk, een opa die een baken is voor de jongen, een vriend waarmee hij kattenkwaad uithaalt. Bens leefwereld beperkt zich grotendeels tot schaken en The Beatles - een kleine afknapper voor wie geen van beide weet te appreciƫren. Het verrassende zit hem in het staartje, dat plots toch nog een zinvol boek maakt van een weinig overtuigend debuut.

Links: officiƫle website - wikipedia - De Bezige Bij - recensie van CJP
Google Maps: Dagen van gras op de wereldkaart

Dagen van gras van Philip Huff werd uitgegeven door De Bezige Bij in het najaar van 2009.
175 pagina's, isbn 9789023454014

Geen opmerkingen: