Pagina's

24 januari 2010

Alessandro Baricco - De barbaren




Over het net 'navigeren', zeggen we. Toepasselijkere namen hadden ze niet kunnen verzinnen. Oppervlakken in plaats van dieptes, reizen in plaats van omlaag duiken, spelen in plaats van lijden. Weet je waar die goeie ouwe Italiaanse term voor 'zoeken', cercare, vandaan komt? Die is afgeleid van de Griekse term κιρκος, cirkel: daarbij dachten we aan iemand die voortdurend in kringetjes loopt omdat hij iets kwijt is dat hij wil vinden. Hoofd gebogen, blik op een klein stukje grond gericht, heel veel geduld en een cirkel onder je voeten die langzaam maar zeker dieper wordt. Wat een mutatie, jongens.


****

De barbaren komen eraan, dat was het uitgangspunt van Alessandro Baricco voor een reeks krantenartikels, nu ook in boekvorm uitgegeven. Je ziet het overal gebeuren: iets lekkers (wijn), sportiefs (voetbal) of waardevols (boeken) wordt uitvergroot tot een massaproduct, iets waarmee vooral geld verdiend moet worden, iets dat voor iedereen beschikbaar wordt en daardoor onherroepelijk aan waarde verliest. Baricco beschrijft de processen die achter dat cultuurverlies schuilen - hij noemt het zelf een mutatie van onze cultuur. Het bijzondere is dat Baricco niet vervalt in vroeger-was-alles-beter. Bijna integendeel. We beginnen op een andere manier tegen de wereld aan te kijken, en het moment is gekomen om te redden wat we willen meenemen naar de nieuwe wereld. Helder betoog, veel stof tot nadenken.


De barbaren van Alessandro Baricco - oorspronkelijke titel I barbari - verscheen bij De Bezige Bij in januari 2010, vertaald uit het Italiaans door Manon Smits.
237 pagina's, isbn 978902345690

2 opmerkingen:

Unknown zei

Hello Jeb,
mooie recensie, ik heb ook al met het boek in mijn handen gestaan ( bij Paard van Troje) en hoewel ik een Baricco fan ben nog niet gekocht. Omdat de stukken uit 2006 dateren vreesde ik voor een zekere vorm van gedateerd zijn.
Maak ik mij beter geen zorgen daarover en koop ik het boek toch ?
greets
Lunar18

jeb zei

Ik vond 'm niet gedateerd, Herman. Integendeel zelfs. Het gaat nauwelijks over het nieuws uit 2006 (je zou wel anders kunnen denken als je het nieuwsoverzicht achteraan ziet, maar ik weet eigenlijk niet waarom ze dat opgenomen hebben). Dus daar hoef je je alvast geen zorgen over te maken ;-)