Pagina's

30 december 2010

Niccolò Ammaniti - Jij en ik


'Toe, sta op.'
Ik wilde wel, maar ik werd tegengehouden door een gewicht dat me op de borst drukte.
'Wat is er?'
Ik pakte haar hand vast. 'Hou je van me?'
Ze glimlachte naar me.
'Natuurlijk hou ik van je.' Ze stond op, keek in de spiegel naast de deur en trok haar rok glad.
'Toe, sta op. Moet ik je zelfs vandaag nog smeken om uit bed te komen?'
'Een kus.'
Ze boog zich over me heen. 'Gekkerd, je hoeft niet in militaire dienst, je gaat fijn een weekje skiën.'

****

Nog maar eens een voorbeeld van de schijnbare gespleten persoonlijkheid van Niccolò Ammaniti: van de welhaast orgastische kolder van Laat het feest beginnen naar de ingetogen eenvoud van Jij en ik, een novelle over een jongen die doet alsof hij op skireis vertrekt met zijn vrienden, alleen maar om zijn ouders te doen geloven dat hij een gewone jongen is. Tijdens zijn zelf gekozen ballingschap herontmoet hij zijn halfzus, die ook al met zichzelf overhoop ligt. Mooi kortverhaal van een van Italië's grootste hedendaagse schrijvers.

Lees meer over Ammaniti bij Italibro.

Jij en ik van Niccolò Ammaniti - oorspronkelijke titel Io e te - verscheen bij Lebowski Publishers in 2010, vertaald uit het Italiaans door Etta Maris.
127 blz, isbn 9789048808267

Geen opmerkingen: