Pagina's

14 maart 2011

Francesco Pacifico - Geschiedenis van mijn puurheid


Ik was een moeilijke jongen. En wie zelf ook een moeilijk persoon is, zal kunnen beamen dat, ook al vinden anderen je koppigheid soms charmant, die moeilijke inborst je belet om het ervan te nemen in het leven. In mijn specifieke geval moet ik erbij zeggen dat ik vóór mijn plotselinge bekering die me had verblind van liefde voor Jezus, een knappe jongen was geweest, en dat veel mensen mijn vrijwillige transformatie tot lelijke, teruggetrokken kerel bepaald niet op prijs stelden.

****

'Ik ben helemaal weg van de tieten van mijn schoonzus.' Het is een bekentenis die kan tellen als ze uit de mond komt van Piero Rosini. Hij werkt als redacteur voor een ultrakatholieke uitgeverij met als belangrijkste wapenfeit het grote Piemelboek, dat stelt dat de vrijmetselarij de seksuele revolutie heeft uitgelokt door in tekenfilms en strips 'kleine flinters naakt' op te nemen. Maar Piero heeft er alsmaar minder zin in. Mijmerend over de tieten van zijn schoonzus raakt hij zijn oude leven beu: de verstandige vrienden, het troosteloze appartement tegenover Ikea, zelfs zijn eigen vrouw. Piero slaat uiteindelijk op de vlucht naar Parijs. Een tweede, uitdagender leven lonkt, al lukt het niet het verleden helemaal achter zich te laten.

Met Piero Rosini heeft Francesco Pacifico de perfecte antiheld geschapen: je zal niet snel iemand vinden die wil zijn als hij, met zijn strikt-katholieke opvattingen en zijn grijze leven in de voorsteden van Rome. Tot de verleiding om de hoek komt kijken. Pacifico schrijft met gevoel voor humor over de bekoring van een werelds leven en maakt een uitzonderlijke stelling geloofwaardig: het leven begint bij de tieten van je schoonzus.

Geschiedenis van mijn puurheid van Francesco Pacifico - oorspronkelijke titel Storia della mia purezza - verscheen bij Anthos in 2011, vertaald uit het Italiaans door Manon Smits.
277 blz, isbn 9789041416674

2 opmerkingen:

Unknown zei

Ik heb deze auteur bezig gezien en gehoord op Saint Amour en het fragment dat hij voorlas was redelijk hilarisch. Is het boek echt goed genoeg om dit thema zoveel bladzijden uit te werken ?

jeb zei

Vind ik wel. Geen moment vervelend.