Pagina's

21 juni 2011

Tanguy Viel - Paris-Brest


Daarom kwam Kermeur junior in mijn familieroman al op mijn grootmoeders begrafenisdag dreigend en onverwacht aanzetten, want zo kon ik de hele plot op gang trekken en onder meer uit de doeken doen wie Kermeur junior was en wie mijn moeder en wie mijn grootmoeder, honderdvijfenzeventig pagina's lang, want alle spanning kwam voort uit het begin, in die zin dat je je de hele tijd afvroeg: maar wie is die Kermeur junior toch en wat komt hij daar doen?

****

Louis neemt de trein van Parijs naar zijn geboortestad Brest, gewapend met dezelfde oude koffer waar hij drie jaar tevoren mee vertrok. Toen zat er geld in van zijn grootmoeder, die trouwde met een stokoude, maar stinkend rijke man. Nu zit er iets anders in, een geheim dat de gespannen verhouding met zijn moeder tot het kookpunt zou kunnen brengen. Gaandeweg wordt de reden voor al die spanning duidelijk, net als de rol van ene Kermeur junior, die steeds weer opduikt. Paris-Brest is een mooi opgebouwde roman met voelbare onderhuidse spanning en toch af en toe een humoristische noot.

Paris-Brest van Tanguy Viel verscheen bij De Arbeiderspers in 2011, vertaald uit het Frans door Katrien Vandenberghe.
144 blz, isbn 9789029576062

Geen opmerkingen: