Pagina's

30 oktober 2011

Dawn French - Een klein beetje geweldig


Noël, Noël, Noël. O, wat een duizelingwekkende werveling. Noël. Om het uit te spreken, moet mijn mond een kus vormen. Noël. O, ik verafschuw elk nutteloos moment van de dag waarop ik het niet zeg. Noël. Het heeft iets schurkachtigs... Noël. En iets engelachtigs, wellicht? Noël. Laat me sterven met zijn naam op mijn lippen, dan sterf ik gelukkig. Noël. In elk opzicht perfect. Noël, mijn lieve Noël.

****


All is well that ends well. De debuutroman van Dawn French, Een klein beetje geweldig, is een feelgoodroman geworden. French is vooral gekend van French & Saunders en de hilarische Vicar of Dibley. Producer en bedenker van het legendarische Absolutely fabulous, ook. Het mens heeft humor in haar omvangrijke lijf, zoveel is duidelijk.

Een klein beetje geweldig is het dagboek van een Brits gezin. Moeder Mo is kinderpsychologe, naar men zou aannemen uitstekend geplaatst om haar puberende dochter Dora, net geen 18, te doorgronden. Dat lukt echter niet zo goed. Allebei voelen ze zich onbegrepen door de ander en zoeken ze een uitweg. Dora's broer Peter heeft zijn plek op de wereld al gevonden. Hij is niet op zijn mondje gevallen, hopeloos pedant, ijdel en homoseksueel op de koop toe. Niets en niemand zal zijn goede smaak (nu ja) in de weg staan. Als hij zich Oscar wil laten noemen, naar zijn grote voorbeeld Oscar Wilde, dan zal niemand dat weigeren. Uiteindelijk is het de man die zichzelf wegcijfert, de Pater, de Echtgenoot, de man die pas op de laatste pagina een naam krijgt, die het gezin weer samenbrengt.

Een klein beetje geweldig is een herkenbare, moderne, bij momenten hilarische pageturner. Feel good tot in het topje van je tenen. Een klein beetje geweldig, letterlijk.

Een klein beetje geweldig van Dawn French - oorspronkelijke titel A Tiny Bit Marvellous - verscheen bij AW Bruna in 2011, vertaald uit het Engels door Marga  Blankestijn en Nancy Seghers. 
271 blz, isbn 9789400500198

Geen opmerkingen: