Pagina's

4 november 2012

Alessandro Baricco - Mr Gwyn



'Ik kan natuurlijk niet schilderen, en wat ik dan ook in gedachten heb is dat ik portretten wil schrijven. Ik weet zelf ook niet goed wat dat inhoudt, maar ik ben van plan het te proberen, en het idee dat ik heb bedacht is dat ik graag zou beginnen met een portret te maken van u.'

****

Net nog schreef Alessandro Baricco een betoog over de ondergang van de cultuur, en dat dat allemaal nog zo erg niet is, en dan komt hij zelf met een verhaal over een portrettenschrijver, dat louter om de kunst draait.

Jasper Gwyn is een gevierd auteur, maar hij raakt het boeken schrijven beu. Hij begint met het schrijven van portretten. Zoals een schilder observeert hij zijn modellen, naakt in een kale, industrieel aandoende ruimte, vier uur per dag, zo'n dertig dagen lang. Het resultaat is een boekje van zeven vierkante bladen die in twee kolommen de tekst van het portret bevatten.

Gwyns eerste model, Rebecca, krijgt een belangrijke rol in het verhaal. Ze wordt zijn assistente, selecteert de modellen en handelt de betalingen af. Er ontwikkelt zich een bijzondere relatie tussen de twee, die nog voortduurt nadat alles tot een einde is gekomen. Gwyn is verdwenen, maar zijn portretten leven wel verder. Net zoals een geschilderd portret van een oude meester, dat kan suggereren, iets kan tonen dat er niet staat, of simpelweg kan vervalst zijn, of gekopieerd. Mr Gwyn stemt alleszins tot nadenken.

Meer over Alessandro Baricco bij Italibro.

Mr Gwyn van Alessandro Baricco - oorspronkelijke titel Mr Gwyn - verscheen bij De Bezige Bij in 2012, vertaald uit het Italiaans door Manon Smits.
192 blz, isbn 9789023468189

Geen opmerkingen: