Pagina's

31 december 2012

2012

31 december. De laatste dag van het jaar. Traditiegetrouw zap ik de 1000 klassiekers van Radio 2 weg bij Peter Maffay en keer ik terug bij de eerste noten van Whole lotta Rosie in de Tijdloze van Studio Brussel. 

31 december is ook een geschikt moment om terug te kijken op het voorbije leesjaar. Ik las 71 boeken (1 meer dan vorig jaar), 20.894 pagina's, van auteurs van 17 verschillende nationaliteiten. Het zal wellicht niet verwonderen dat daar 26 Italianen bij waren. Daarnaast 8 Vlamingen en 7 Amerikanen, 5 Nederlanders en 5 Zweden. 

Het aandeel misdaadromans daalt al enkele jaren op rij: nu nog 23 stuks. Maar liefst 55 boeken dateren uit 2012. Dat is een record, denk ik. 

Vier maal deelde ik vijf sterren uit: 
Het grote vuur (2012) 
Eva slaapt (2011) 
Van acquit (2010) 
De zaak Collini (2012) 
Ook nog een pak viersterrenboeken, uiteraard, en helaas ook enkele keren slechts twee sterren.

Voor 2013 maak ik niet al te veel plannen, behalve twee: na een matig Afro-Amerikaans uitstapje vorig jaar keer ik terug naar een dikkerdje rond de jaarwende. De wet van de haat ziet er alvast veelbelovend uit. 

En het tweede voornemen: om toch een beetje achterstand in te halen neem ik me voor in 2013 alle A-boeken in mijn boekenkast weg te werken. Dat zijn tien boeken, gaande van Frank Adam tot Silvia Avallone. Als ik dat volhou, ben ik tegen 2038 NTL-vrij. 

Een mooi 2013 aan allen. Op lees- en ander gebied.

Geen opmerkingen: