Pagina's

10 juli 2013

John le Carré - Een broze waarheid



'Jeb, dit is Paul, oké? Paul, mag ik je voorstellen aan Jeb. Jullie zien elkaar. Jullie zien mij. Ik zie jullie allebei. Jeb, jij staat in het privékantoor van de minister, in mijn kantoor. Ik ben een minister van de Kroon. Paul, jij bent een gerespecteerd ambtenaar bij Buitenlandse Zaken, met een schat aan ervaring. Doe me een lol en bevestig dat even voor Jeb hier.'

***

John le Carré, de tachtig al enkele jaren gepasseerd, weet van geen ophouden, en zolang hij boeken als Een broze waarheid blijft schrijven, kunnen we daar alleen maar blij om zijn. Het hoogtepunt van zijn carrière, samenvallend met de Koude Oorlog, is misschien achter de rug, maar de Russen werden intussen met gemak vervangen door een modernere bedreiging: gewetenloze terroristen. Niet dat er daar veel van opduiken in Een broze waarheid. Le Carré richt zijn pijlen eerder op degenen die menen dat alles gerechtvaardigd is in de war on terrorism. De ultra-geheime operaties, de privé-legers, het gebrek aan verantwoording.

Dat klokkenluiders bovendien niet op veel begrip mogen rekenen, ondervinden Jeb en Paul aan den lijve. Jeb nam als Britse soldaat deel aan een slecht afgelopen operatie in Gibraltar. Paul, het archetype van de britishness, was daarbij aanwezig als vertegenwoordiger van de Britse staat. Jaren later probeert het tweetal de waarheid aan het licht te brengen. Dat maakt een Amerikaans inlichtingenbedrijf en het Britse ministerie van Buitenlandse Zaken nogal zenuwachtig, met alle gevolgen van dien. Le Carré heeft al lang bewezen wat hij kan, en God weet wat hij hierna nog voor goeds in petto heeft.

Een broze waarheid van John le Carré - oorspronkelijke titel A Delicate Truth - verscheen bij Luitingh-Sijthoff in 2013, vertaald uit het Engels door Rob van Moppes.
336 blz, isbn 9789021808703

Geen opmerkingen: