Pagina's

17 juli 2013

Rajesh Parameswaran - Ik ben een beul



Ik kon niet geloven wat ik zag. Een paar seconden geleden stond Kitch nog gezond en wel overeind en was ik zo blij hem te zien, en nu lag hij daar op de grond terwijl er bloed uit zijn mond stroomde door iets wat ik gedaan had. Dit was niet gebeurd. Dit kon niet zijn gebeurd. Ik had nog nooit van mijn leven iemand pijn gedaan.

***

De achterflap van Ik ben een beul bulkt van de superlatieven. Uitzonderlijk is dat niet, maar toch schijnt de Indische Amerikaan Rajesh Parameswaran als een grote belofte te gelden. Een roman heeft hij nog niet geschreven, maar zijn verhalen worden alom lovend ontvangen. Deels is dat zeer terecht, zo blijkt uit deze bundel. De gevreesde Bengaalse Ming is een fris en verrassend verhaal, geschreven vanuit het standpunt van een tijger die uit liefde de een na de ander ombrengt. Een soortgelijk project rond olifanten is dan weer eerder vervelend. Aan de positieve kant is nog De vreemde carrière van dokter Raju Gopalarajan het vermelden waard, over een werkloze die een huisartsenpraktijk opent, niet gehinderd door enige ervaring in het vak. Eén blik op een zwevende lijkwagen anno 2319 in het laatste verhaal was dan weer voldoende om het boek voortijds dicht te slaan (SF en ik, het wordt nooit wat). Geen zuiver positief oordeel dus, maar net voldoende om toch maar de debuutroman, reeds aangekocht door Signatuur, in de gaten te houden.

Ik ben een beul van Rajesh Parameswaran - oorspronkelijke titel I Am an Executioner: Love Stories - verscheen bij Signatuur in 2013, vertaald uit het Amerikaans door Adriaan Krabbendam.
295 blz, isbn 9789056723866

Geen opmerkingen: