Pagina's

8 juni 2014

Valerio Massimo Manfredi - Mijn naam is niemand. De eed van Odysseus



Ik heb niet het lichaam van de reus Ajax, ik heb niet de energie van jouw jaren en de kracht van Achilles die herleeft in jouw ledematen. Ik ben Odysseus van de diepzinnige gedachten, zo word ik genoemd. Dat is mijn grootste kracht: waar de arm van jouw vader niet geslaagd is, zal mijn verstand slagen!

***

Zelfs de beste leraar Grieks moet zijn lessen noodgedwongen beperken tot enkele leesfragmenten uit de literatuur, aangevuld met theoretische uiteenzettingen over tragiek en hybris. Gelukkig is er Valerio Massimo Manfredi, een professor in de archeologie, die de legendarische figuren uit de oudheid doet herleven en het héle verhaal vertelt. Hij deed het al eerder met Alexander de Grote en Julius Caesar, in ietwat gedramatiseerde romans en thrillers. Het onderwerp van Manfredi's nieuwste roman, Mijn naam is niemand, is Odysseus, de held uit de Ilias en de naar hem genoemde Odyssee. De eed van Odysseus is het eerste van twee delen en behandelt de tijdspanne van zijn geboorte tot en met de val van Troje.

Odysseus erft van zijn vader de wijsheid om conflicten waar mogelijk te vermijden. Dat lukt hem wanneer er een oorlog dreigt onder de Griekse koningen, die allen dingen naar de hand van de bloedmooie Helena van Sparta. Helaas keert Odysseus' overwinning zich tegen hem, wanneer diezelfde Helena wordt ontvoerd naar Troje. Het door Odysseus bedongen verbond tussen de koningen leidt tot een strijd die tien jaar zal aanhouden (door Manfredi tot in de bloedigste details beschreven).

De eed van Odysseus is een krachtig epos vol krijgshaftige helden. Wie niet meer juist weet hoe dat zat met het Trojaanse paard en wat er loos was met de pees van Achilles, moet dit zeker eens lezen. Het is alleszins een stuk leesbaarder en toegankelijker dan de letterlijk vertaalde versie. De afgehakte ledematen moet je er maar bijnemen.

Mijn naam is niemand. De eed van Odysseus van Valerio Massimo Manfredi - oorspronkelijke titel Il mio nome è Nessuno. Il giuramento - verscheen bij Athenaeum-Polak & Van Gennep in 2014, vertaald uit het Italiaans door Jan van Geldrop.
383 blz, isbn 9789025303419

Geen opmerkingen: