Pagina's

7 december 2014

Marco Lodoli - Wolk



Wolk de goochelaar leefde ook daadwerkelijk op een wolk. Waarom ben je geen communist, papa, net als ik, waarom voel jij niet ook het leed van de onderdrukten, van de uitgebuitenen, en walging voor mensen die altijd aan het langste eind trekken? Waarom laat je mij alleen tegen de hele wereld?

***

Maria Salviati is 72 en tracht vast te houden aan haar herinneringen. 'Herhalen, ik moet mijn leven herhalen met de woorden die me resten (...) want ik voel dat ik elke dag een strofe, een vers kwijtraak.' Een makelaar die haar huis wil verkopen, moedigt haar aan haar verhalen te delen, gezeten op een bankje in de zon, af en toe onderbroken door mogelijke kopers die de lange stoffige weg naar de villa komen opgereden. En zo komt langzaamaan Maria's opmerkelijke geschiedenis nog een laatste keer tot leven. Haar huwelijk met een goochelaar, Wolk, die telkens weer vlucht voor de verantwoordelijkheid, maar die zij daarvoor niet wil veroordelen. Het huwelijk schenkt hen een zoon, die opeens communist wordt en strijd levert met fascisten. Maria tracht ook dan al haar leven samen te houden. Wolk is een nostalgisch boek, met een onverwacht einde, over het leven van een gewone vrouw, wellicht voor het laatst verteld.

Wolk van Marco Lodoli - oorspronkelijke titel Vapore - verscheen bij Serena Libri in 2014, vertaald uit het Italiaans door Patty Krone & Yond Boeke.
154 blz, isbn 9789076270821

Geen opmerkingen: