Pagina's

30 december 2008

William Lashner - Verdiende straf




Wat? De Philadelphia driehoek.

Wie? William Lashner (Philadelphia, 1956) onderbrak zijn advocatencarrière voor het schrijven van legal thrillers.

Genre: legal thriller

Sterren: ***


'Ik ga naar bed met de ene man,' zegt Hailey op emotieloze, monotone toon, 'ben verloofd met een andere, zit emotioneel vast aan een derde, en zal altijd rouwen om een vierde. Ik maak me geen illusies over de gigantische rotzooi die ik van mijn leven heb gemaakt. Maar laat ik je één ding zeggen, Victor, ik ben geworden wie ik ben door een liefde die zo intens was dat mijn ziel erdoor verschroeid is.'


Recensie: 'Wat had ik nu eigenlijk besloten? Wilde ik gerechtigheid, wraak? Kies zelf maar, voor mij zat er geen verschil tussen.' Advocaat Victor Carl wordt door zijn vriend Guy Forrest opgebeld. Guys vriendin is vermoord in hun huis, terwijl Guy in de jacuzzi lag te weken. Zegt hij, want Victor gelooft er niets van. Guy vermoordde Hailey, daar is hij van overtuigd, en daar moet Guy voor boeten, en zwaar ook. Hailey was namelijk niet alleen Guys verloofde, maar achter diens rug ook Victors minnares. Victor wil wraak, of gerechtigheid, en beide kan hij bereiken door Guy in de rechtszaal te verdedigen en daar niet al te zeer zijn best voor te doen. Dat lukt best, tot Victor als minnaar zelf in beeld dreigt te komen, en allerlei zaken uit Haileys verleden worden opgerakeld.

Victor Carl draait nu al drie boeken mee in het wereldje van de legal thriller. De verliezers was een amusant boek rond een te pas en te onpas opduikende tandarts en een zeer cynische Victor Carl. Verdiende straf dateert van vóór De verliezers, en Carl is nog niet wie hij later zal worden. Dat is een gemis, want een ellenlange zoektocht door Las Vegas en West-Virginia naar Haileys verleden was met een beetje meer humor beter verteerbaar geweest. Daartegenover staan een goed uitgedokterd verhaal en het feit dat Carl opnieuw weet te winnen van een omhooggevallen aanklager. Of mochten we dat nog niet verklappen?

Meer van William Lashner: De verliezers
Links: Lashners eigen site - AW Bruna - recensies van nrc-next en crimezone.nl
Google Maps: Verdiende straf op de wereldkaart

Verdiende straf van William Lashner - oorspronkelijke titel Fatal Flaw - verscheen bij AW Bruna in het najaar van 2008, vertaald uit het Engels door Riek Borgers-Hoving.
376 pagina's, isbn 9789022991633

Geen opmerkingen: