Pagina's

31 januari 2009

Michel Faber - Het vuurevangelie




Wat? Het vijfde evangelie.

Wie? Michel Faber (Den Haag, 1960) groeide op in Australiƫ en woont in Schotland. Zijn Lelieblank, scharlakenrood werd wereldwijd een groot succes.

Genre: roman

Sterren: ***


Zijn armen beefden schrikbarend terwijl Hij trachtte zich op te trekken, om vervolgens weer omlaag te zakken, waarna zijn ingewanden zich ontsloten. Zijn urine viel op mijn aangezicht, en iets onwelriekend waterigs liep langs het kruis omlaag op mijn hand. Ik hoorde gelach opstijgen uit het groepje omstanders en een hees advies in de Romeinse tongval. Doch het raakte mij niet. De urine van onze Zaligmaker brandde op mijn voorhoofd, brandde door mijn schedel, recht in mijn ziel. Mijn ogen werden verblind, doch ik kon scherper zien dan ooit tevoren.


Recensie: Spreek de naam Michel Faber uit, en iedere boekenliefhebber denkt spontaan aan Lelieblank, scharlakenrood, zijn vuisdikke bestseller uit 2003. Of zijn nieuwe boek die status zal overnemen, valt te betwijfelen. Niet omdat het een slecht boek is, maar omdat het niet helemaal waarmaakt wat het belooft. Het boek zou namelijk 'een scherpe aanklacht' zijn 'tegen religieus fundamentalisme'. 'Een provocerende, maar vaak ook zeer geestige visie op onze maatschappij.' Een aanklacht met geestige passages, jawel. Maar scherp of provocerend? Nou, neen. Het verhaal zou er zich nochtans perfect toe lenen.

De Canadese wetenschapper Theo Griepenkerl stuit in Irak op een verborgen schat: negen papyrusrollen die niets minder dan het vijfde evangelie bevatten. Een tekst die de andere evangelisten op cruciale punten tegenspreekt en Jezus van zijn voetstuk haalt. Griepenkerl smokkelt de rollen het land uit en maakt er een bestseller van. Dan pas gaan de poppen aan het dansen. Er zijn believers en non-believers. Er zijn er die een groot complot ontwaren tegen de christenen en er zijn er die een groot complot ontwaren tegen de islam. Er zijn er zelfs die schieten op de boodschapper. Bijna letterlijk.

Het vuurevangelie is wel degelijk een aanklacht tegen fundamentalisme in alle religies, en ook wel tegen religie op zich. Maar Faber heeft gekozen voor een lichte en geestige stijl en inhoud, waardoor het boek nog moeilijk een vuist kan maken. Ook de fragmenten uit de oude geschriften zijn niet echt wereldschokkend te noemen. Misschien is dat ook wel de kunst: een zwaar onderwerp licht verteerbaar maken. Niettemin: Michel Faber blijft nog even die van Lelieblank, scharlakenrood.

Meer van Michel Faber: Lelieblank, scharlakenrood
Links: Wikipedia (Engels) - De Bezige Bij - recensie van Trouw.nl

Het vuurevangelie van Michel Faber - oorspronkelijke titel The Fire Gospel - verscheen bij De Bezige Bij in januari 2009, vertaald uit het Engels door Harm Damsma en Niek Miedema.
205 pagina's, isbn 9789023430049

Geen opmerkingen: