Pagina's

24 november 2009

Benjamin Black - Schimmenspel




Wat? Een kogel door het oog.

Wie? Benjamin Black is het pseudoniem van Booker Prize-winnaar John Banville (Ierland, 1945).

Genre: misdaadroman

Sterren: ***


Riley beet op zijn onderlip, wat hem nog meer deed lijken op een... wat was het toch? Een eekhoorn? Nee. Warm, maar nee. 'Je hebt het hem niet verteld, hè?' zei Riley. 'Over mij, bedoel ik.'
Glass negeerde die opmerking. 'Ik verwacht niet van je dat je naar schandaaltjes zoekt,' zei hij. 'Ik denk dat meneer Mulholland geen belastende geheimen heeft. Hij was een geheim agent, maar hij is geen misdadiger, voor het geval dat je denkt dat ik denk dat hij dat is.'
'Nee,' zei Riley, 'hij is je schoonvader.'


Recensie: Korte boeken vragen om een korte recensie. Waarover gaat het, en wat doet het met je gestel? Het gaat over een man, John Glass, die de biografie moet/mag schrijven van zijn schoonvader. De researcher die hij daarvoor inschakelt wordt doodgeschoten. Wat wist de man? Misschien iets over de familie zelf? Bookerwinnaar Black/Banville schrijft zich vlotjes een weg doorheen de zoektocht. Hier en daar steekt een aangename bries op, maar over het algemeen blijft het eerder windstil. Het gestel is tien minuten na de laatste bladzijde weer volledig intact.

Links: Benjamin Black Books - uitgeverij Mynx

Schimmenspel van Benjamin Black - oorspronkelijke titel The Lemur - verscheen bij Mynx in het najaar van 2009, vertaald uit het Engels door Arie Storm.
156 pagina's, isbn 9789089680808

Geen opmerkingen: