Pagina's

20 december 2009

Roberto Saviano - Het tegenovergestelde van dood




Wat? Ten strijde, ten ondergang.

Wie? Roberto Saviano (1979), is onderzoeksjournalist in Napels. Hij leeft ondergedoken sinds de publicatie van zijn boek Gomorra.

Genre: novelle

Sterren: ***


Als ik lach, lach ik te veel en ben ik hem al vergeten, als mijn ogen vol tranen staan, mopperen ze dat ik op moet houden, want met huilen krijg ik hem niet terug, als ik onaangedaan ben, hebben ze meteen hun oordeel klaar: ze is gek geworden van verdriet. Dan zou ik me wel willen verstoppen onder die lichtblauwe tenten, onder die boerka's.


Recensie: Twee min of meer aangrijpende novelles over de wanhoop van het Italiaanse zuiden: de niet echt hoopgevende keuze tussen het leger en de maffia. Vooral bedoeld als opstapje naar nieuw werk van de nog steeds ondergedoken levende Roberto Saviano.

Meer van Roberto Saviano: Gomorra
Links: Wikipedia over de camorra en over Roberto Saviano - uitgeverij Lebowski

Het tegenovergestelde van dood van Roberto Saviano - oorspronkelijke titel Il contrarion della morte / L'anello - verscheen bij Lebowski in het najaar van 2009, vertaald uit het Italiaans door Karoline Sabbatino-Heybroek en Elke Parsa.
63 pagina's, isbn 9789048803019

Geen opmerkingen: