Pagina's

25 september 2010

Bavo Dhooge - Splinters



'Dit is een déjà vu. Ik heb dit al genoeg gezien en ik weet hoe het verhaaltje afloopt.'
'Jij bent geen gewone knul, hè? De meeste gozers van jouw leeftijd vinden dit het einde.'
'Nou, ik vind er niks aan.'
Ik liep langs hem heen, maar voelde zijn hand op mijn schouder.
'Mike Snow', zei ik voor de zoveelste keer zonder me om te draaien.
'En wie mag dat wezen?'
'De ongewone knul die naar boven loopt.'

***

Splinters is deel twee in de reeks van sf-jeugdthrillers van Bavo Dhooge, na Spiegels en voor Springers. Hoofdpersonage is Mike Snow, die in het jaar 2772 zijn jeugdvriend Huck moet screenen op kwade bedoelingen. Huck is een digit, een voormalige terrorist die een nieuw leven heeft gekregen dankzij de inplanting van chips en prothesen. Het vermoeden bestaat dat digits een aanslag plannen op de Leider, en Mike moet nagaan of Huck ook in het complot zit.

De elkaar razendsnel opvolgende plotwendingen zijn een handelsmerk van Bavo Dhooge, en niet alleen in zijn jeugdthrillers. Kijk maar naar zijn  in de VS gesitueerde misdaadromans Stiletto libretto en Sioux blues. Het feit dat de Snow-reeks in de toekomst gesitueerd is, geeft de mogelijkheid nog iets verder te gaan. In een wereld waarin geheugen wordt ingeplant of gewist naargelang het uitkomt, kan je vele kanten op. Wat is echt en wat is schijn? Dhooge doet de waarheid zeer vakkundig telkens weer om de hoek verdwijnen. Amusant, ook voor lauwe sf-fans.

Splinters van Bavo Dhooge verscheen bij Manteau in 2008.
237 blz, isbn 9789022323076

Geen opmerkingen: