Pagina's

10 april 2011

Bavo Dhooge - Scrabble Man


'Weet je, Vic, ik weet niet echt of ik wel moet gaan. Ik bedoel, ik heb het gevoel dat ze me hier nog niet kleinkrijgen.'
Vic, de regisseur van Scrabble Man, die bakken duiten had gekost, riep niet eens 'cut', maar hurkte naast zijn ster neer.
'Geloof me, Ben. Ze krijgen je klein. Je bent een laffe seriemoordenaar die dertien mensenlevens op zijn geweten heeft. Waarom zou je het hier dan moeten redden? Je moet eraan. Je denkt toch niet dat we hier anders mee wegkomen?'
'Kan ik niet gewoon een kogel in mijn kont krijgen? Dan zie je me in het volgende shot in een ambulance naar het ziekenhuis en...'

****

Het derde boek is het in wat je de LA-reeks zou kunnen noemen. Stiletto Libretto en Sioux Blues gingen Scrabble Man vooraf, en als je wilt past ook Stand-In in het rijtje. Het is een compromis tussen de hang naar commercieel interessante reeksen van de uitgever, en de afkeer van het formuleschrijven van Gentenaar Bavo Dhooge. De reeks is er niet minder goed om. Integendeel. Scrabble man behoort tot het beste van Dhooges palmares tot dusver.

Scrabble Man is de titel van de film die acteur Benny Benito groot heeft gemaakt. Een gangsterfilm met een happy ending, waarin Benito niettemin zijn laatste adem uitblaast. Dat soort films is zijn handelsmerk geworden. Maar dat voortdurende doodgaan en weer opstaan: Benny begint er genoeg van te krijgen. Dus maakt hij een komedie, die helaas een regelrechte flop wordt. Dat roept om vergelding van een Russische crimineel, Yuri The Fury, die er een deel van zijn fortuin in stak met de bedoeling het wit te wassen. Ook Benny's vrouw is niet echt gelukkig. Zij wil vooral in haar nakie rondlopen met Benny's agent aan haar zijde. Tot overmaat van ramp duikt een wannabe-Benito-imitator op, die over het hoofd ziet dat hij vooral op John Travolta lijkt en zelfs niet van ver op Benny Benito.

Dhooges werk draait wel vaker rond identiteitsverwisselingen (zie ook de jeugdthriller Springers). In Scrabble Man maakt hij er een waar festijn van misleidingen van, met een bewonderenswaardige reeks plotwendingen, snedige dialogen, bloedige scènes en een hilarisch stelletje weirdo's. Scrabble Man: je moet het lezen om het te geloven.

Meer van Bavo Dhooge: zie hier.

Scrabble Man van Bavo Dhooge verscheen bij Manteau in 2011.
303 blz, isbn 9789022326053

Geen opmerkingen: