Pagina's

25 september 2011

Stephen Fry - De Fry kronieken


Mijn god, denkt u dat ik niet weet hoe wanstaltig genotzuchtig, narcistisch en kinderachtig ik moet klinken? Dat is het nu net. Mijn hele misnoegen is met mijn misnoegen. Hoe durf ik zo ontevreden te zijn? Hoe durf ik? Of: als ik zo ontevreden ben, waarom kan ik er dan tenminste niet mijn kop over houden?

***

Het is vast niet eenvoudig je te herinneren hoe je Stephen Fry hebt leren kennen. Misschien van zijn rol als Lord Melchett in Blackadder, als presentator van QI op BBC, van zijn reis door de USA, onlangs nog te zien op Canvas, of misschien zelfs van boeken als Speelbal of Geschiedenis maken. In 1997 publiceerde hij een eerste deel van zijn autobiografie, Moab is my Washpot, over zijn turbulente jeugd, waarvan hij  enige tijd doorbracht in de jeugdgevangenis. De Fry kronieken is deel 2 van de autobiografie, beginnend bij zijn jaren als student in Cambridge.

Fry beschrijft zichzelf als een genotzuchtig man, strevend naar roem, maar zich tegelijk pijnlijk bewust van zijn elitaire voorkomen. Een soort nuchterheid die er hem toe brengt zichzelf altijd voort in vraag te stellen. Terwijl de schrijf- en acteeropdrachten blijven toestromen passeert een resem van bekende TV- en filmpersoonlijkheden de revu: Hugh Laurie uiteraard, mede-auteur van A bit of Fry and Laurie, maar ook actrice Emma Thompson en komiek Rowan Atkinson. De Fry kronieken is meestal boeiende lectuur, soms erg grappig, al doen veel Britse jaren 80-showbizznamen niet eens een belletje rinkelen.

De Fry kronieken van Stephen Fry - oorspronkelijke titel The Fry Chronicles - verscheen bij Thomas Rap in 2011, vertaald uit het Engels onder redactie van Henny Corver. 
448 blz, isbn 9789060058466

Geen opmerkingen: