Pagina's

10 oktober 2012

Elsa Lewin - Ik, Anna



Maar ik heb iemand nodig om mee te praten. Ik geloof dat er iets met me aan het gebeuren is. Ik weet alleen niet wat. Ik weet niet hoe het zal aflopen. Ik wil dat iemand het begrijpt. Ik vraag niet om vergiffenis. Ik vergeef mezelf niet eens. Maar ik zou wel graag willen dat iemand het begreep.

***

Ik, Anna dateert al van 1984 en werd nu pas vertaald, naar aanleiding van de verfilming. De Anna uit de titel heeft het niet al te breed, komt niet erg goed overeen met haar dochter, en mist vooral een man in haar leven. Na een feestje voor singles laat ze zich meetronen door een wildvreemde voor een nacht die niet zo goed afloopt. De man is dood, en rechercheur Bernie, zelf in een echtscheiding verwikkeld, stuit in de lift van het gebouw op de mysterieuze Anna. Een spelletje van toenadering en verborgen geheimen ontplooit zich langzaam. Ik, Anna is een goede psychologische misdaadroman met een vrouw in de hoofdrol. Een soort Nicci French avant la lettre.

Ik, Anna van Elsa Lewin - oorspronkelijke titel I, Anna - verscheen bij Signatuur in 2012, vertaald uit het Engels door Dirk-Jan Arensman.
277 blz, isbn 9789056724276

Geen opmerkingen: